Pages: [1]
Print
Author Topic: Bo på golden age är kung!  (Read 189 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Olof Berggren
Sr. Member

Allt som låter är från mig!

olof@mad.scientist.com
View Profile WWW Email
« on: July 15, 2010, 07:57:45 am »

Jag passade på att storhandla på golden age igår och Bo var den mest serviceminded personen jag någonsin träffat! Tur för mig  Grin

Kommer ge mina tankar om min nya Purple Audio MC77 och API 527 kompressor så fort jag installerat och testkört dom!

Kompression, det är fint det!
Mr.Silver
Producer/Mixer
Administrator
Hero Member

silver@studiomega.se
View Profile Email
« Reply #1 on: July 15, 2010, 11:30:45 am »

Gött att höra!

Vi väntar otåligt...

STUDIOMEGA "För högt ljud"
Olof Berggren
Sr. Member

olof@mad.scientist.com
View Profile WWW Email
« Reply #2 on: July 17, 2010, 12:32:05 pm »

Installerat i racket nu!.... Första testet var lite trummor, närmickat och ambiens/oh.. Hör och häpna, gillade faktiskt 527an mer än mc77an, kändes som att den var mycket stabilare i kompressionen + lägger på någon mättad dist från 300hz och neråt i old-läget.

Hade lite problem med mätaren men det visade sig vara en felkalibrerad mätare på mc77an... + att den behövde värmas upp, ändrade soundet rätt märkbart, lite spretigt och ojämt i disten första kvarten.

Baskaggen blev tjock och smeckig med apin medans den med mc77an fick mer ton/"värme" och mer 3dbild i ljudet. Märkte här nu varför många rockprylar är gjorda på api..

Virvelkaggen fick nästan lite väl mycket pop i apin, testade thrustläget och new/old men fick inte riktigt till det.. men mc77an gav den exakt vad jag ville ha. den sprack upp och la till en snygg diskantdist och tjock ton i lågmidden!

Även på rum/överhäng passade mc77an perfekt, hyvlar/komprimerar bort alla virvel/bas slag och kvar blir en god matta med behagliga cymbaler och ett varmt rum!

På trummasterbussen har jag aldrig hört något fetare än 527an  Grin Tungt/hängmatta direkt på ljudet! med rätt snabb attack satte sig virlven lite längre bak och blev mer en del av paketet, slutade med att jag ökade på den ett par db.

Första intrycket fick mig att känna, hellre ett par 527or till  Undecided men då är detta bara på trummor.

527an har jag i en lunchlåda.. Vill bullen låna och testa?  Wink

Återkommer när jag prövat kompressorerna mer!

Tillsdess, komprimera mera!

Mr.Silver
Producer/Mixer
Administrator
Hero Member

silver@studiomega.se
View Profile Email
« Reply #3 on: July 17, 2010, 02:19:27 pm »

Kul att du skriver så utförligt  Grin

Att Api funkar bra på trummor är nog ingen nyhet för dom flesta, men det finns tekniker som föredrar 527'an på rockvoc framför alla andra kompressorer... jag tror att 1176 är nog den troligtvis vanligast använda när det kommer till rocksångare, men det är alltid kul med uppstickare. Testa på någon rocksångare och låt oss veta vad du hör...

Hela poängen med att ha en välfylld rack är ju att kunna bemöta varje ljud med rätt verktyg, och då är det bra när skillnaden är så stor på prylarna du köper så att det händer något när man fumlar runt och försöker hitta rätt sound till rätt instrument.

STUDIOMEGA "För högt ljud"
Olof Berggren
Sr. Member

olof@mad.scientist.com
View Profile WWW Email
« Reply #4 on: July 18, 2010, 06:57:02 pm »

Nu har jag testat MC77an på rock n´ rollsång och oj! Lät skiva med en gång, enda justeringen var en höjning på diskanten med 1db.  Tjockt, stabilt (s, t, k,p.. inte smälligt och hårt), snygg dist i lågbasen utan att ta bort tydlighet... testade med alla sortes ratiokombinationer och attack/releas tider, svårt att skruva dåligt ljud om man säger så!

Fick dessvärre ingen tid över att testa 527an, får bli nästa test!

Mr.Lycknert
Full Member

View Profile Email
« Reply #5 on: July 25, 2010, 09:23:43 pm »

Hej!
Är stolt ägare av 10xApi 225L Tongue Välljud! (köpta av bosse på GA)
Är grymt sugen på att höra 527, de har ju minst sagt mycket gemensamt Smiley...
Purple audio känns också väldigt intressant...

Mer test Olof! Wink
Pages: [1]
Print
Jump to: